Gliwice, 28.04.2016 r.
EZ /ZD/ZG-370-1/16 / II
Wg rozdzielnika
Dotyczy: Specyfikacji istotnych warunków zamówienia dla przetargu nieograniczonego o zamówienie publiczne:
"Program rekultywacji zbiorników zaporowych w zlewni Kłodnicy"
- ogłoszonego w BZP nr 44139-2016 z dnia 20.04.2016 r.
Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej w Gliwicach zgodnie z art. 38 ust. 1 ustawy z dnia 29.01.2004 r. – Prawo zamówień publicznych, przesyła treść pytań wraz z wyjaśnieniami do treści SIWZ:
Pytanie 1 :
Dotyczy § 7 ust. 4 wzoru umowy – Zamawiający określił bardzo długi termin płatności (2 miesiące). Postanowienie nie uwzględnia zaleceń ustawy z dnia 8 marca 2013 r. o terminach zapłaty w transakcjach handlowych. Prosimy o wyjaśnienie, czy Zamawiający wyrazi zgodę na skrócenie terminu płatności do 30 dni od daty wpłynięcia prawidłowo wystawionej faktury VAT?
Odpowiedź:
Zamawiający nie wyraża zgody na skrócenie terminu płatności do 30 dni od daty wpłynięcia prawidłowo wystawionej faktury VAT.
Pytanie 2 :
Dotyczy § 7 ust. 6 tiret 1 wzoru umowy – bardzo niekorzystne postanowienie dla Wykonawcy; stwierdzenie „Wykonawca spowodował uchybienie w wykonaniu umowy” jest bardzo nieostre; postanowienie podwójnie sankcjonuje nienależyte wykonanie umowy – umowa przewiduje już karę umowną. Prosimy o wyjaśnienie, czy Zamawiający wyrazi zgodę na rezygnację z powyższego zapisu.
Odpowiedź:
Zamawiający nie wyraża zgody na rezygnację z zapisu w § 7 ust. 6 tiret 1 wzoru umowy.
Pytanie 3 :
Dotyczy § 8 ust. 2 wzoru umowy – Wykonawca jest zobowiązany do wniesienia poprawek i uzupełnień w terminie 5 dni (…). W związku z tym, że powyższy obowiązek dotyczy dwóch różnych okresów – realizacji oraz rękojmi, zwracamy się z prośbą o doprecyzowanie terminu w dniach roboczych i określenie różnych terminów dla poszczególnych okresów. Proponujemy uszczegółowienie zapisu w ust. 2:
„2) Wykonawca zobowiązuje się do nieodpłatnego wniesienia poprawek i uzupełnień:
a) wymienionych w protokole zdawczo – odbiorczym w terminie 5 dni roboczych od dnia zgłoszenia przez Zamawiającego lub innym terminie uzgodnionym przez Strony,
b) stwierdzonych w okresie rękojmi w terminie 10 dni roboczych od dnia zgłoszenia przez Zamawiającego lub innym terminie uzgodnionym przez Strony,
- pod rygorem naliczenia kar umownych, o których mowa w § 9 ust.1 lit. b. umowy.
Uzasadnienie: o ile w okresie realizacji 5 dni może być wystarczające dla Wykonawcy na wniesienie poprawek, to w okresie rękojmi może go narazić na znaczne straty np. jeżeli Zamawiający zgłosi uwagi w okresie przerwy świątecznej, to Wykonawcy zostanie 1-2 dni robocze na wywiązanie się z powyższego obowiązku (przy takiej wartości zamówienia odsetki wyniosą kilka tysięcy dziennie).
Odpowiedź:
Zamawiający nie wyraża zgody na zmianę brzmienia § 8 ust. 2 wzoru umowy wg. przedstawionej propozycji.
Pytanie 4 :
Dotyczy § 9 ust. 1 punkt a) wzoru umowy – Prosimy o wyjaśnienie, czy Zamawiający wyrazi zgodę na zmianę wysokości kary umownej z 0,5 % na 0,2 %?
Odpowiedź:
Zamawiający nie wyraża zgody na zmianę brzmienia § 9 ust. 1 punkt a) wzoru umowy wg. przedstawionej propozycji.
Pytanie 5 :
Dotyczy § 9 ust. 1 punkt b) wzoru umowy – Prosimy o wyjaśnienie, czy Zamawiający wyrazi zgodę na zmianę wysokości kary umownej z 0,5 % na 0,2 %?
Odpowiedź:
Zamawiający nie wyraża zgody na zmianę brzmienia § 9 ust. 1 punkt b) wzoru umowy wg przedstawionej propozycji.
Pytanie 6 :
Dotyczy § 9 ust. 1 punkt c) oraz § 4 ust. 4 wzoru umowy – powyższe zapisy nie uwzględniają zdarzeń losowych, może zdarzyć się sytuacja, iż Kierownik nie będzie mógł wziąć udziału w spotkaniu, dlatego też zwracamy się z prośbą o rezygnację powyższych zapisów. Ewentualnie prosimy o wyjaśnienie, czy Zamawiający wyrazi zgodę na zmianę wysokości kary umownej z 5000 zł na 2000 zł?
Odpowiedź:
Zamawiający nie wyraża zgody na zmianę brzmienia § 9 ust. 1 punkt c) oraz § 4 ust. 4 wzoru umowy wg. przedstawionej propozycji, w tym zmianę wysokości kary umownej z 5000 zł na 2000 zł.
Pytanie 7:
Dotyczy § 9 ust. 1 punkt d) wzoru umowy – Prosimy o wyjaśnienie, czy Zamawiający wyrazi zgodę na zmianę wysokości kary umownej z 25 % na 10 %? Uzasadnienie: Kara umowna za odstąpienie od umowy w wysokości 25% wartości umowy jest zbyt wysoka i naraża Wykonawcę na poniesienie rażącej straty. Zazwyczaj w postępowaniach przetargowych kara za odstąpienie od umowy przez Zamawiającego wynosi 10% wartości umowy, stąd wniosek o zmianę kary umownej do takiej wysokości.
Odpowiedź:
Zamawiający nie wyraża zgody na zmianę brzmienia § 9 ust.1 punkt d) wzoru umowy zgodnie z przedstawionym wnioskiem.
Pytanie 8 :
Dotyczy § 9 wzoru umowy. Umowa w obecnym kształcie wprowadza nierównowagę stron tj. kary umowne są przewidziane tylko dla Wykonawcy. W związku z tym, zwracamy się z prośbą o dodanie kolejnego ustępu o treści:
„Zamawiający zapłaci Wykonawcy karę umowną za odstąpienie od umowy z przyczyn leżących po stronie Zamawiającego w wysokości 10 % kwoty brutto określonej w § 7.”
Odpowiedź:
Zamawiający nie wyraża zgody na zmianę brzmienia § 9 wzoru umowy poprzez dodanie kolejnego ustępu o zaproponowanej treści.
Pytanie 9 :
Dotyczy § 15 ust. 1 wzoru umowy. Zwracamy się z prośbą o doprecyzowanie zapisu poprzez dodanie zdania drugiego o treści:
„Instrukcja, o której mowa w zdaniu poprzedzającym stanowi zał. nr … do niniejszej umowy”
Odpowiedź:
Zamawiający nie wyraża zgody na zmianę brzmienia § 15 ust. 1 wzoru umowy poprzez dodanie zdania drugiego o zaproponowanej treści.
Pytanie 10 :
Dotyczy § 15 ust. 2 wzoru umowy. Kara w wysokości 10 % jest rażąco wygórowana, zwłaszcza w odniesieniu do przedmiotu uchybienia. W związku z tym zwracamy się z prośbą o uszczegółowienie zapisu:
„W razie nie umieszczenia znaków firmowych i napisów, o których mowa w ust. 1, Zamawiający wezwie Wykonawcę do dostarczenia opracowania w wymaganej formie w terminie określonym przez strony, pod rygorem nałożenia kary umownej w wysokości 10% kwoty określonej w § 7.”
Odpowiedź:
Zamawiający nie wyraża zgody na zmianę brzmienia § 15 ust. 2 wzoru umowy zgodnie z przedstawioną propozycją.
Pytanie 11 :
Dotyczy § 18 ust. 2 wzoru umowy. Zwracamy się z prośbą o doprecyzowanie zapisu poprzez dodanie zdania drugiego o treści:
„Przed odstąpieniem od umowy Zamawiający wezwie Wykonawcę na piśmie do poprawy, wyznaczając w tym celu odpowiedni termin nie krótszy niż ….. dni.”
Odpowiedź:
Zamawiający nie wyraża zgody na zmianę brzmienia § 18 ust. 2 wzoru umowy poprzez dodanie zdania drugiego o zaproponowanej treści.
Pytanie 12 :
Czy w wykazie osób, które będą uczestniczyć w wykonaniu zamówienia (załącznik nr 5) należy wymienić wyłącznie kierownika zespołu, czy też należy powielić podaną w formularzu tabelę i wykazać wszystkie osoby, które będą uczestniczyć w wykonaniu zamówienia, a więc również te, które nie będą pełnić funkcji kierownika zespołu?
Odpowiedź:
W załączniku nr 5 do IDW należy wymienić wyłącznie Kierownika zespołu.