Czemu?
Bo transport wodny śródlądowy jest jedną z najtańszych a jednocześnie najbardziej przyjaznych dla środowiska gałęzi
transportu ze względu między innymi na :
- Relatywnie małe zużycie energii
- Niską emisję zanieczyszczeń powietrza
- Relatywnie niewielkie zanieczyszczenie wód
- Możliwość znacznego zmniejszenia kongestii (zatorów) na drogach w wyniku przejęcia części przewozów transportu samochodowego
Według badań niemieckich transport wodny śródlądowy wywołuje wielokrotnie niższe koszty zewnętrzne niż inne gałęzie, w tym:
- Koszty zanieczyszczenia powietrza 7-krotnie mniejsze niż transport samochodowy
- Koszty związane z emisją hałasu 87 krotnie mniejsze niż w transporcie samochodowym i 70 krotnie mniejsze niż w kolejowym
- Koszty wypadków 178-krotnie niższe niż w transporcie samochodowym i 12-krotnie niż w kolejowym
- Mniejsze koszty zanieczyszczenia gleby i wody
- Niewielkie koszty zużycia terenu związane z mniejszym niż w transporcie kolejowym i samochodowym zapotrzebowaniem na teren.
- Teren drogi wodnej jest biologicznie czynny, w przeciwieństwie do drogi kołowej czy torowiska.
Zyski energetyczne i finansowe z transportu wodnego śródlądowego są 6-krotnie większe w porównaniu z transportem drogowym i 3-krotnie większe w porównaniu z transportem kolejowym. Okres żywotności barki rzecznej wynosi około 30 lat i jest 1,5 razy i 3 razy dłuższy odpowiednio od taboru kolejowego i samochodu ciężarowego. Dodatkowo stopień skomplikowania budowy mechanicznej, elektrycznej i elektronicznej barki jest bardzo niewielki w porównaniu z tradycyjnymi środkami transportu lądowego, co odzwierciedla również niższy koszt eksploatacji, mniejszą ilość awarii, wymiany części i produkcji odpadów.
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach
Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko