Drukuj
Kategoria: Archiwum Aktualności
Odsłony: 8311

Tłumy rządnych industrialnych wrażeń i ciekawych wodniackiej przygody zawitały w minioną sobotę na jedną ze śluz Kanału Gliwickiego w Rudzińcu, gdzie Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej w Gliwicach zorganizował szereg atrakcji w ramach tegorocznej INDUSTRIADY.

 


Zainteresowanie śluzą, zasadami jej działania, funkcją Kanału Gliwickiego, czy możliwość samodzielnego wprawienia w ruch potężnych skrzydeł wrót śluzy było bardzo duże. Okazało się, że 13 czerwca, wyjątkowo otwarty dla wszystkich chętnych obiekt hydrotechniczny odwiedziło bez mała 800 osób, które odpowiedziały na przewrotne zaproszenie organizatorów: „Wpuścimy Was w Kanał!”.

 

Do Rudzińca, żeby zobaczyć śluzę przyjechali chętni z małopolski, Opolszczyzny, woj. dolnośląskiego, a nawet z Ostrawy.
Wszyscy którzy ruszyli na industrialny szlak i zawitali na krańce tegorocznego festiwalu – do Rudzińca właśnie, nie zawiedli się. Wraz z przewodnikami – w tę rolę sprawnie wcieliła się obsługa śluzy – uczestnicy wydarzeń zwiedzili m.in. sterownie i maszynownie oraz budynek główny śluzy, gdzie bije serce maszynerii, wprawiającej w ruch całą śluzę. A ta umożliwia żeglugę transportową i turystyczną po Kanale Gliwickim, dzięki któremu Górny Śląsk już w pierwszej połowie minionego wieku otrzymał dostęp do morza. Przewodnicy podzieli się ze zwiedzającymi informacjami o oryginalnych mechanizmach z czasów budowy Kanału Gliwickiego, które na śluzie w Rudzińcu zachowały się w najlepszym stanie spośród wszystkich 6 śluz na Kanale Gliwickim. Okazało się, że nie tylko miłośnicy techniki, fani industrialu byli zainteresowani zwiedzaniem obiektu. Malowniczo położona i świeżo oddana po modernizacji (dofinansowanie unijne w ramach środków z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2007-2013) śluza budziła zainteresowanie młodzieży i maluchów. Na tych ostatnich czekał zresztą również wodny park atrakcji, w którym można było sprawdzić jak powstaje wir wodny i co to takiego nurek Kartezjusza. Podczas gdy najmłodsi pod opieką animatorów poznawali rozliczne sekrety wody ich opiekunowie oglądali wystawę o Kanale Gliwickim i innych obiektach RZGW w Gliwicach.

Prawdziwym hitem wydarzeń okazały się rejsy statkiem pasażerskim po Kanale Gliwickim. W czasie każdego z nich uczestnicy doświadczyli śluzowania. Mogli zatem na własnej skórze przekonać się o tym, o czym wcześniej opowiadali przewodnicy po rudzinieckiej śluzie. Rejsy przyniosły miłe wytchnienie od upału w ten gorący dzień. Emocje budziło też siłownie ze śluzą, czyli możliwość własnoręcznego wprawienia w ruch blisko 70-cio tonowych skrzydeł wrót śluzy. Każdy kto zdołał ruszyć korbą i choć uchylić wrota mógł liczyć na upominki. W czasie wizyty w Rudzińcu nie brakowało pytań, na które odpowiadali pracownicy RZGW w Gliwicach. A wszystko w atmosferze, budzącej wyłącznie dobre emocje. O powodzeniu tegorocznej INDUSTRADY na Kanale Gliwickim – hicie festiwalu – świadczyły nie tylko uśmiechy uczestników, ale i ich słowa pełne uznania i chęć powrotu na na co dzień niedostępne dla osób z zewnątrz obiekty tej drogi wodnej, administrowanej przez Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej w Gliwicach, już w przyszłym roku!


Kanał Gliwicki powstawał w latach 1934-1938, gromadząc wokół siebie ówczesnych przedsiębiorców i okolicznych mieszkańców. Leży w dolinie rzeki Kłodnicy na odcinku od Gliwic do Kędzierzyna Koźla, na terenie województw śląskiego i opolskiego. Biegnie od rzeki Odry w Kędzierzynie Koźlu do portu w Gliwicach. Jego ogólna długość to 40,6 km. Różnicę skrajnych stanowisk, wynoszącą 43,6 m pokonuje się za pomocą 6 bliźniaczych śluz: trzech w woj. opolskim: Kłodnica, Nowa Wieś, Sławęcice i trzech w woj. śląskim: Rudziniec.

Obiekty tej drogi wodnej, choć nie wszystkie są zabytkami, często jeszcze posiadają część oryginalnego wyposażenia z czasów budowy i oddają charakter minionej już epoki. Na śluzie w Rudzińcu zakończyły się właśnie prace remontowe w ramach projektu „Modernizacja śluz odrzańskich na odcinku będącym w zarządzie RZGW w Gliwicach – przystosowanie do III klasy drogi wodnej”, finansowanego przez Unię Europejską w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2007-2013.

 

Fotogaleria